Subject: RE: Ettepanek tänavate kastmiseks õhusaaste vähendamiseks
From: "Aigar Palsner" <[email-masked]>
To: Kreutzwaldi 4A KÜ <[email-masked]>, "Tallinna Linnakantselei" <[email-masked]>, <[email-masked]>,Kesklinna LOV üldmeil <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2025 15:12:48 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Tänan tehtuid ettepaneku eest.

Tallinna linna peamagistraalid nagu ka Kreutzwaldi tn on Tallinna Keskkonna- 
ja Kommunaalameti hooldada. Linnaosad korraldavad väiksemate kõrvaltänavate 
aastaringset hooldamist.

Kevad-suvisel perioodil toimub tänavate pesu. Mitte küll lihtsalt kastmine 
nagu soovite.

Küsitav on asfaltkatendi kastmise efekt. Kuuma päikeselise ilmaga aurustub 
mustalt katendilt vesi kiiresti. Samas tekitab kastmine tarbetut pori, muda 
ja veelompe. Samas vee kasutamine piiratud loodusressursside tingimustes 
tänavate kasutamiseks ei ole mõistlik ressursikasutus. Ning kastmistöödega 
seotud töövõtukulud on eelarvesse mitteplaneeritud ja hankelepingutesse 
lähtestamata.

Lugupidamisega

Aigar Palsner

Tallinna Kesklinna Valitsus

Linnakeskkonna talituse juhataja

Linnamajanduse osakond

Tel 645 7214 ; 507 1887

From: Kreutzwaldi 4A KÜ <[email-masked]>
Sent: Tuesday, May 27, 2025 12:34 PM
To: Tallinna Linnakantselei <[email-masked]>; [email-masked]; 
Kesklinna LOV üldmeil <[email-masked]>
Subject: Ettepanek tänavate kastmiseks õhusaaste vähendamiseks

Tallinna Linnavalitsusele
Vabaduse väljak 7
15199 Tallinт

Lugupeetud Tallinna Linnavalitsus, Kesklinna LOV ja Tallinna Terviseamet !

Soovime pöörduda Teie poole ettepanekuga alustada regulaarset Kesklinna 
tänavate kastmist kevad- ja suveperioodil (kuival ja vihmadevahelisel ajal) 
eesmärgiga vähendada õhus levivat tolmu, mis mõjutab negatiivselt nii 
linnaelanike tervist kui ka linna üldist elukeskkonda.

Kuival ja soojal perioodil võib Tallinna tänavatel tihti näha, kuidas iga 
mööduva sõiduki järel kerkib märgatav tolmupilv, mis jääb pikaks ajaks õhku 
rippuma. Samuti põhjustavad tänava puhastustöödel kasutatavad lehepuhurid 
(õhupuhurid) tolmuosakeste massilist paiskumist õhku, levitades neid 
mitmekümne meetri kaugusele. Need nähtused ei ole ainult visuaalselt 
ebameeldivad, vaid kujutavad ka ohtu elanike tervisele, eriti lastele, 
eakatele ja inimestele, kellel on hingamisteede haigused.

Lisaks sellele tungib suur kogus tänavatelt pärit tolmu korteritesse, eriti 
alumistel korrustel või akna läheduses asuvates kodudes. Isegi lühiajaline 
akna avamine võib kaasa tuua märgatava tolmukihi tekkimise aknalaudadele ja 
mööblile, rääkimata sissehingatavast õhust. See halvendab oluliselt 
Kesklinna elanike elukvaliteeti ja tekitab pidevat vajadust täiendava 
koristamise järele.

Peenosakesed (PM10 ja PM2.5), mis tekivad tee- ja rehvikulust ning 
ladestunud tolmust, satuvad kergesti hingamisteedesse ja võivad põhjustada 
tõsiseid terviseprobleeme. Lisaks kahjustavad need ka linnakeskkonda ja 
halvendavad oluliselt elukvaliteeti.

Tänavate regulaarne kastmine on lihtne ja tõhus meede, mida rakendatakse 
edukalt mitmetes Euroopa linnades just selliste probleemide leevendamiseks. 
Kastmine aitaks oluliselt vähendada tolmuosakeste lendumist ja parandada 
linna õhukvaliteeti, eriti piirkondades, kus on tihe liiklus, ehitustegevus 
või sagedane puhastustehnika kasutamine.

Palume kaaluda võimalust lisada kastmistööd Tallinna linna regulaarse 
tänavahoolduse kavva ning rakendada seda eelkõige suure liikluskoormusega 
piirkondades, ehitusplatside läheduses ja tiheda asustusega linnaosades.

Samuti palume Tallinna Terviseameti poolse toetust käesolevale ettepanekule, 
arvestades selle selget mõju linnaelanike tervisele ja heaolule.

Parimate soovidega,

Andrei Pankratov

juhatuse esimees

KÜ Kreutzwaldi 4A

tel.:    +372 53496499

@  :     <mailto:[email-masked]> [email-masked]